HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE UITVAARTVERENIGING OLDEKERK-NIEKERK E.A.                                     Opgericht in 1908

Artikel 1

Waar in dit huishoudelijk reglement “Oldekerk-Niekerk” e.a. staat vermeld, dient gelezen te worden: “Oldekerk-Niekerk-Faan” e.a.

Artikel 2

De vereniging stelt zich ten doel voor haar overledenen, naar de eisen van de tijd, maar niet op een kostbare wijze, de uitvaart te verzorgen.

Artikel 3

Ieder hoofd van een gezin of alleenwonend persoon uit de plaatsen Oldekerk-Niekerk e.a. kan lid van deze vereniging worden, met dien verstande, dat in- of uitwonende kinderen vanaf de leeftijd van 18 jaar zelfstandig lid dienen te zijn.

Artikel 4

Om lid te worden van deze vereniging dient men zich bij één van de bestuursleden aan te melden. Ieder lid welke het lidmaatschap op wil zeggen, dient dit schriftelijk aan het bestuur te melden.

Artikel 5

Ieder lid, die uit de plaatsen Oldekerk-Niekerk e.a. vertrekt, houdt op lid van de vereniging te zijn, tenzij het lid binnen 1 maand te kennen heeft gegeven, dat hij of zij lid van de vereniging wenst te blijven.

Artikel 6

Ieder lid verplicht zich om bij verhuizing het nieuwe adres aan de penningmeester of aan een ander bestuurslid door te geven. Bij niet voldoen aan deze verplichting, dan wordt het lidmaatschap 2 maanden na het verhuizen beëindigd en zal er geen dienstverlening meer plaatsvinden. Er vindt nooit restitutie van contributie plaats.

Artikel 7

Ieder lid dat door het bestuur als lid is ontzet, ontvangt hiervan schriftelijk met reden omkleed bericht. Dit lid heeft het recht om binnen 1 maand hierover beroep aan te vragen bij het bestuur, waar nodig door de ledenvergadering wordt beslist. Dit lid heeft wel toegang tot de ledenvergadering om daar gehoord te worden maar heeft geen stemrecht. Gedurende het beroep blijft het lid geschorst.

Artikel 8

De jaarlijkse contributie zal per (gezins-)lid geheven worden naar een omslag die jaarlijks op de ledenvergadering wordt vastgesteld. Het betalingsbewijs middels bijvoorbeeld een dagafschrift van een bank of een kwitantie is tevens het lidmaatschapsbewijs. Bij weigering van de contributiebetaling is het lidmaatschap direct beëindigd en zal er geen dienstverlening van de vereniging meer plaatshebben. Er vindt nooit restitutie van contributie plaats.

Artikel 9

De contributie wordt jaarlijks, tenzij anders beslist op de ledenvergadering, in rekening gebracht bij het lid. Als bewijs van betaling kan gelden een kwitantie of een dagafschrift van een bank.

Artikel 10

Leden, die niet van de diensten van de vereniging en van de door de vereniging aangestelde uitvaartverzorger(ster) gebruik wensen te maken, kunnen hierin zelf voorzien. Zij ontvangen een vergoeding van 50% van de geldelijke waardering van alle diensten in het naturapakket. Dit bedrag wordt jaarlijks door het bestuur geïndexeerd op basis van de dan geldende prijsontwikkeling.

Artikel 11a

Leden van een zustervereniging, die altijd lid zijn geweest van die vereniging en door verhuizing in de plaatsen OLDEKERK-NIEKERK e.a. zijn komen wonen, worden als lid overgenomen tot een leeftijd van 45 jaar. Boven deze leeftijd geldt voor ieder jaar de bijbetaling van de huidige contributie.

Deze leden dienen een bewijs van de periode van lidmaatschap van de vorige vereniging te overleggen.

Artikel 11b

Leden die niet eerder lid van een vereniging zijn geweest en bij aanvang van het lidmaatschap ouder zijn dan 30 jaar betalen een instaptarief. Boven deze leeftijd geldt voor ieder jaar de bijbetaling van de huidige contributie.

Artikel 12

Bij eventuele crematie van de leden gelden dezelfde rechten en verplichtingen als bij een begrafenis, waardoor crematie en begrafenis gelijk zijn gesteld.

Artikel 13

In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld besmettelijke ziekten, zulks ter beoordeling van het bestuur kan het bestuur aanvullende eisen stellen.

Artikel 14

Het bestuur van de vereniging zal bestaan uit minimaal 5 personen. Deze worden bij meerderheid van stemmen uit en door de leden gekozen. Bij staking van stemmen beslist het lot. De functies zoals voorzitter, secretaris, penningmeester en algemeen adjunct worden onderling verdeeld. Ieder jaar treedt 1 bestuurslid af volgens een hiervoor opgemaakt rooster en is terstond herkiesbaar.

Artikel 15

Het bestuur vergadert minimaal 2 maal per jaar om alle zaken betreffende de vereniging te behandelen. De kosten van deze vergaderingen zullen uit de kas worden betaald.

Artikel 16

De gelden van de vereniging zullen worden bewaard op een (spaar)bankrekening, behalve een bedrag welke de penningmeester nodig heeft om lopende zaken af te wikkelen. Op voorstel van het bestuur kan de leden vergadering een jaarlijkse vergoeding toekennen aan de penningmeester en de secretaris.

Artikel 17

Bij overlijden van leden elders in Nederland, waarbij zij redelijker wijze geen gebruik wensen te maken (bijv. door afstand) van de diensten van de vereniging, zal een vergoeding worden gegeven van twee derde van de totale kosten(=recht op de diensten van de vereniging bij lidmaatschap van de vereniging), mits binnen 5 dagen na een overlijden dit gemeld is bij het bestuur of de uitvaartverzorger(ster).

Artikel 18

Bij een begrafenis op een andere begraafplaats of van iemand die woont buiten de plaatsen Oldekerk-Niekerk e.a. zal de uitvaartverzorger(ster) de kosten van het personeel, mits daar gebruik van wordt gemaakt, naar redelijkheid in rekening mogen brengen bij de nabestaanden.

Artikel 19

Indien leden, die elders wonen of elders worden verpleegd of in een inrichting of ziekenhuis verblijven, komen te overlijden, zullen de kosten van rouwvervoer worden vergoed tot een maximum in een straal van 25 km.

Artikel 20

Bij overlijden zijn de nabestaanden verplicht dit binnen 2 x 24 uur te melden aan de uitvaart- verzorger(ster). De uitvaartverzorger(ster) zal zo spoedig mogelijk met de nabestaanden de uitvaart regelen volgens de regels welke opgesteld zijn door het bestuur. Tevens zal hij/zij alle formaliteiten vervullen, welke wettelijk vereist zijn en zal hij/zij zorgen, dat de uitvaart met gepaste eerbied uitgevoerd wordt.

Artikel 21

De dragers zullen in gepaste door het bestuur voorgeschreven kleding aanwezig zijn in de door de vereniging aangeschafte uniformen. De dragers dienen deze kleding netjes en met zorg te behandelen, dit naar oordeel van het bestuur en mogen deze kleding niet anders gebruiken dan bij de in dit reglement genoemde dienstverlening zonder goedkeuring van het bestuur.

Artikel 22

Het personeel bij een begrafenis of crematie zal bestaan uit een uitvaartverzorger(ster), een aantal dragers en indien nodig een klokluider. Bij kinderen beneden 1 jaar zal het aantal dragers in overleg met de uitvaartverzorger(ster) en de nabestaanden opgeroepen worden. Het verzorgen van de overledene wordt in opdracht van de vereniging uitgevoerd. Bij een overlijden kan gebruik gemaakt worden van de aula op kosten van de vereniging. Bij thuisopbaring kan er indien nodig gebruik gemaakt worden van een koeltafel.

Artikel 23

De dragers en verzorgers zijn tot geheimhouding gehouden en gaan zorgvuldig om met informatie rondom het overlijden en de uitvaart.

Artikel 24

Dragers die op vrijwillige basis werkzaamheden voor de vereniging uitvoeren, doen dit tot zij de leeftijd van 70 jaar hebben bereikt.

Artikel 25

Bij elke uitvaart zal een rouwauto beschikbaar worden gesteld.

Artikel 26

Personeelsleden, die zich niet gedragen naar de voorschriften van het bestuur en/of de uitvaartverzorger(ster), worden op voordracht van de uitvaartverzorger(ster) ontslagen. Betreft het uitvaartverzorger(ster), dan zal het bestuur deze ontslagen.

Artikel 27

Het verenigingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december daaraanvolgend.

Artikel 28

Jaarlijks, binnen 6 maanden na afloop van het verenigingsjaar wordt een ledenvergadering gehouden en voorts zo vaak als dit door het bestuur of een aantal leden zoals in de statuten genoemd, nodig wordt geacht. De leden dienen een schriftelijk verzoek met opgaaf van redenen aan het bestuur te richten. De oproeping van een ledenvergadering wordt aan de leden bekend gemaakt minstens 5 dagen vóór de vergadering per convocatie of middels een advertentie in een meest gelezen plaatselijk dagblad of weekblad.

Artikel 29

Het beheer van de aula is in handen van het bestuur. Het financiële beheer van de aula is in handen van de penningmeester.

Artikel 30

In de ledenvergadering wordt door de secretaris verslag uitgebracht over het afgelopen verenigingsjaar, terwijl de penningmeester rekening en verantwoording aflegt van zowel de vereniging als van de aula. De voorzitter wijst elk jaar 2 leden aan, die de bescheiden en rekeningen van de penningmeester nazien en hierover verslag op de ledenvergadering uitbrengen.

Artikel 31

Daalt het aantal leden beneden een door het bestuur te bepalen aanvaardbaar peil, dan kan de vereniging ontbonden worden op de ledenvergadering op voorstel van het bestuur. Het batig saldo zal dan worden besteed aan een door de ledenvergadering genomen besluit. Bij een mogelijk tekort zal er een omslag naar de leden plaatsvinden zoals besloten op de ledenvergadering.

Artikel 32

.

Artikel 33

Bij aanvaarden van dit reglement komen alle bepalingen van het oude reglement te vervallen. In alle gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Aldus opgemaakt en vastgesteld door de ledenvergadering van 26 maart 2024.

w.g. het bestuur:

Voorzitter:                            J. Bakker